• Megosztás:
  •  Wélemény RSS
  •  Elküldöm e-mailben
  •  Kinyomtatom
  • Utolsó frissítés: 14:55 GMT +2, 2012. július 2.

Hosu Andrea
A ÉS B KATEGÓRIÁS MAGYAROK
Nemzetpolitika Nyirő árnyékában: kegyeleti ügy vagy egyszerű ámokfutás?


Romániától Szlovákiáig és Ukrajnától Horvátországig a Fidesz azzal kísérletezik, hogy a nemzeti ököljogot alkalmazva, a helyi magyar közösségek akaratát teljesen figyelmen kívül hagyva, önkényesen ismer el és támogat kisebbségi szervezeteket.


HIRDETÉS



Nem hiszem, hogy van erdélyi magyar, aki valamilyen formában ne került volna kapcsolatba a sajnos lassan már jellemezhetetlen méreteket és jelleget öltő Nyirő-üggyel. Legvadabb álmaimban sem gondoltam volna, hogy már régen a múlt homályába merül a romániai helyhatósági választás, és mi még mindig ezzel leszünk elfoglalva.


Merthogy akarjuk, vagy nem, szembejön.

Legutóbbi update: a Hargita megyei Törvényszék elfogadta a prefektus keresetét, és szerdán kihirdetett ítéletében formai okok miatt megsemmisítette a Székelyudvarhelyi Polgármesteri Hivatal által kibocsátott Nyirő József nevére szóló temetkezési engedélyt.

És miközben folyik ez a látszólag neverending story, azt gondolom, hogy tulajdonképpen minden egyéb helyett, annak a komoly és messzire mutató jelenségnek a mikéntjét és hogyanját kellene diagnosztizálni, amelynek Nyirő parányi, elhanyagolható vetülete. Illetve helyesbítek: diagnosztizálni (már) nem kell, viszont a megfelelő iróniával és cinizmussal vegyes realizmussal érdemes volna pár szót szólni róla:


tényleg ilyen módon képzeli el Magyarország a nemzetegyesítést?

Annál is inkább, hogy zárójel: egyáltalán nem mellékesen az ügy kapcsán visszaadtak magas rangú magyar állami kitüntetéseket, lemondtak külföldi utakat, elítéltek, megbotránkoztak, nem kívánatosnak nyilvánítottak. Újra megtudtuk, hogy milyen is amikor a mindenkori román kormány valamit gondol a nagyon magyar ügyekről, számba vettük Magyarország nemzetpolitikusait, akik megfordultak kis hazánkban nagy érdekek mellett letéve voksukat, és


itt maradtunk mindent értő, de leginkább semmit nem értő fejjel: és akkor most mi van?

Hát, az van elsősorban, hogy katarzis közeli állapotba juttatott Németh Zsoltnak, a Külügyminisztérium parlamenti államtitkárának nemrégiben tett kijelentése: a Fidesz berkein belül mindenki egyetért abban, hogy az egység megteremtését kell szolgálniuk Erdélyben. Kedves erdélyiek, nem erdélyiek, magyarok! Immár megnyugodhatunk, nincsenek törésvonalak az anyaország hatalmi páholyában, minden a legnagyobb rendben van. Nyirő József újratemetésével kapcsolatban pedig legyen nagyon világos: a kormány, úgy értem a magyar kormány, ezt a kérdést kegyeleti ügyként kezeli, hiába próbálja meg kampánytémaként tálalni a román politika.

Én, aki nem vagyok a hivatkozott román politika része, úgy vélem: szórakozik velünk az anyaországi politikai elit – nemzeti érzésekben egymást túllicitáló – színe-java. Dacára annak, hogy életemben soha nem értettem ennyire egyet Németh Zsolttal: igen, az egység megteremtése minden korábbinál fontosabb volna.

Ha jobban belegondolok, ezt a nagyszerű felismerést magyarázza, hogy az elmúlt időszakban kitartóan, kizárólag az erdmagyar közösség érdekeit szem előtt tartva jöttek, láttak, viszonyultak, kampányoltak. Az egyenlő közelség(távolság?)tartás jegyében, derék igaz magyarokként temettek (volna), nyilatkoztak, minden rommagyar pártot – és a mögöttük álló jó magyar embereket – egyforma szeretettel dédelgettek. Kinyilvánították a magyar kormány semlegességét, buzdítottak a választási részvételre, óvtak a sárdobáló és lejárató kampánytól, és baráti együttműködésükről biztosították a majdani győztest, bárki is legyen az. Sőt, a választási eredmények véglegesítésének másnapján hivatalosan állást foglaltak, gratuláltak, és levonták az elengedhetetlenül aktuális következtetéseket.

De mert mindez csak az én naiv agyam szüleménye, tulajdonképpen teljesen más a helyzet. Politikai csatározásokon, preferenciákon, szívügyeken, diplomáciai groteszken túl, úgy érzem, hogy akaratunk ellenére egy abszurd drámát nézetnek velünk, amelynek kötelezően választható opcionális értelemben szereplői is vagyunk. A felelős nemzetpolitizálás alanyainak, de leginkább tárgyainak nemes szerepében. Mert ha jól értettem, választási tőkévé akarnak konvertálni minket.

Ha ez így van, akkor végképp nem értem, hogy a drága jó magyar kormánynak miért kell kivont karddal újra meg újra nekirontani a határon túli magyaroknak, majd a nyilvánvaló kudarctól kicsit sem megszégyenülve hazamenni, és következmények nélkül, minthamisemtörténtvolna alapon tenni tovább a dolgát?

A Nyirő-féle kegyeletinek alig, de ámokfutásnak sokkal inkább nevezhető, mesterségesen kreált ügyek egyetlen nemzetpolitikai tanulsága az, hogy miközben a határokon átívelő nemzetegyesítés nemes elvét hirdetik folyamatosan,


Budapesten tulajdonképpen A és B kategóriás magyarokban gondolkodnak.

Romániától Szlovákiáig és Ukrajnától Horvátországig a Fidesz azzal kísérletezik, hogy a nemzeti ököljogot alkalmazva, a helyi magyar közösségek akaratát teljesen figyelmen kívül hagyva, önkényesen ismer el és támogat kisebbségi szervezeteket.

Jut eszembe: én úgy tudom, hogy Nyirő József, a XX. század sok más áldozatával ellentétben, nem volt megfosztva a minden embert megillető végtisztességtől Spanyolországban sem. Ugye, mennyivel jobb lenne, ha az olajfák árnyékában pihenne még most is, és az Uz Bence – sokak számára megkerülhetetlen, szimbolikus jelentőséggel bíró mű – írójaként emlékezhetnénk rá? Ehelyett az egységes nemzetben gondolkodás szellemében megbolygatták örök álmát és politikai hisztériát kreáltak belőle. És ami a legszomorúbb, hogy bárki is lett volna valójában, bármit is írt, gondolt és cselekedett volna, Nyirőnek már soha nem lehet esélye arra, hogy a csendes, diszkrét, és minden embert megillető tiszteletadás mellett temessék el szülőföldjén.

Ha engem kérdez valaki, szerintem nincs szükségünk az anyaországi hatalom utasításaira és kegyeletinek titulált, de lényegében kamikaze akciókká degradált újratemetéseire ahhoz,


hogy magyarnak érezzük magunkat Erdélyben.

Főleg, mert mindaz, amit éjt nappallá téve hangoztatnak, amiről biztosítanak, ami mellett kommunikációs dimenzióban elköteleződnek Budapesten, az köszönő viszonyban nincs mindennapi tapasztalatainkkal. Ez a kétarcúság megmagyarázhatatlan (történelmi perspektívából akár megbocsáthatatlanná is válhat) azok vonatkozásában, akik tulajdonképpen eszközként akarnak felhasználni arra, hogy a Fidesz még egy jó ideig hatalmon legyen Magyarországon.

Úgy döntöttem, hogy én ehhez nem szeretném se a nevemet, se a majdani esetleges szavazatomat adni. Nem tudom Nyirő miként vélekedne ma erről, de tény, hogy az ő árnyékából nemzetpolitizálni legalábbis szomorú. De most komolyan... tényleg ilyen módon képzeli el Magyarország a nemzetegyesítést?


  • Megosztás:




23. greg
2012 július 18 13:11

@Mucika .I. Csodálatosan felvidultam az Ön kis, igen hozzávetőleges helyesírással írt, politikai “esszéjén”. Mivel Ft.-ban gondolkodik gondolom egy csonkamagyar tutimegmondóval állunk szemben. 52 ezer, mondja, hjaaa....anyuka nem mondta annak idején „Tanulj kislányom, hogy érvényesülj az életben”. Ja, hogy nem szereti a Fideszt, más a z MSZP-t, LMP-t, Jobbikat, DK-t nem szereti és ez így van rendjén a többpárti rendszerű társadalmakban. Aki pedig a „kádári vidámbarakk”, dolgozgatunk és fizetgetnek, áletmódban szocializálódott az persze, hogy zsigeri gyülölettel viszonyul minden külhoni magyarhoz, mint a csontját-koncát féltő kutya. Nyugalom rághatja nyugodtan tovább.

22. @laszlo
2012 július 18 12:36

A magyar nyelvet, Arany Jánost kérjük számon egymástól?
Aki hallgatja, nézi a magyarországi közszolgálati média nyelvhasználatát, megállapíthatja mennyit romlott az utóbbi két évben a magyar nyelv.
Nem tudják, hogy a magyar az általános alanyt nem segédigével fejezi ki (mint a germán vagy latin nyelvcsaládok), hanem a többes szám harmadik személyével. Összetévesztik a sorszámnevet a tőszámnévvel, szlengesen rövidítenek a riporterek. Még lehetne sorolni a a nyelvi igényesség hiányának példáit, de felesleges. Elég bekapcsolni a Kossuth Rádiót.
Katasztrófa...
Hogyan tanítson egy tanár magyar nyelvhelyességet Erdélyben, ha a diák arra hivatkozik, hogy ez így helyes, mert a rádióban és a tévében is így mondják.
Jobb lenne ebből a szempontból a mi határainkon túl söpörni.
Valamikor volt Lőrince Lajos, Grécsi László, Pécsi Blanka műsora.
Most van süketelés vagány módra.

21. zootyo
2012 július 2 14:45

Hu de sok okos gyult itt ossze egy helyen... @Viking9: ha a Fidesz azt allitja az erdelyi magyarokrol, hogy 50%-uk kommunista (vagy akar csak az RMDSz-rol), akkor azt ugye azert teszi, mert az jo az ittenieknek? Lehet szepeket szolni a Fideszrol, de a mai tenyallas az, hogy az RMDSz az egyetlen olyan szervezet, amely Bukarestben erdemben kepviselni tudja a romaniai magyarsagot. Azzal, hogy letrehozunk es penzelunk egy masik partot, az meg nem lesz kepes hatasosan kepviselni minket. Azzal legfennebb csak azt erjuk el, hogy tonkre teszuk a mar meglevot.
Ami az ujratemetest illeti: ha nem politikai toket akartak, akkor miert pont a kampanyban rukkoltak elo vele? Miert nem vartak jovoig? Ne bujjunk az ujjunk moge... Ha mar ugyis eltelt 92 ev, akkor egyet meg igazan varhattak volna.

20. droxin
2012 június 30 07:24

azért,kedves,mert a külpolitika a belpolitika folyománya-én így tanultam az átkosban és ül!!a belpolitikai vaskos kudarcok,csőd,bóvli,földbérlet,közgép,matolcsy kompenzácíója lenne a sikeres külpolitika,melyről dícshimnuszokat zengenek nálatok is az ermán,már azt várjuk itten,hogy egy közönséges levélre megadják az állampolgárságot és bejelentik,hogy sms-ben is szavazhattok!!úgyis elbukják 2014-ben,viki megy döblingbe és sokan a dutyiba!!de mi lesz a lelkes,dicshimnuszokat zengedező külhoni új magyarokkal?

19. undertaker
2012 június 29 22:04

Hosu Andrea blogja: http://hacsaknem.blog.hu/

Andrea RMDSZ-tisztviselő, az RMDSZ képviselőházi frakciójának oktatási, művelődési és sajtóügyekkel foglalkozó tanácsosa.

Csak a miheztartás és a szempontrendszer végett.

18. sk
2012 június 29 21:08

A megfelelő iróniával és cinizmussal vegyes realizmussal érdemes volna pár szót szólni róla.
Ez sajnos nem a megfelelő irónia és cinizmus,
azt mondani, hogy jobb lenne,
ha az olajfák árnyékában pihenne
még most is Nyirő Józsefünk.
Budapesten tulajdonképpen
M és K kategóriás magyarok vannak,
M kategóriával meg lehet bennünket tagadni,
K kategóriával nemkivánatosak a vélemények.
Akár vízágyúval is kékítve a tiltást.
No meg viperákkal.
Botrányos az, hogy egy polgármesterünk által törvényesnek mondott engedélyt
csak úgy megsemmisítenek.

17. páskándiné sebők anna
2012 június 29 20:56

Kedves Andrea, kár volt ennyi betűt pazarolni arra,hogy megtudjuk miként utálja ön meg néhányan -lásd csilla- a fideszt. Úgy hiszem, a történlmi tapasztalat is azt mutatja, az erdélyi magyarság önmagát megosztotta és megosztja ma is, nem szükséges a gondok okát most a magyarországiakra hárítani. Nézzen körül kissé a saját országa háza táján. Magyarország mindenkori gesztusaival, lépéseivel úgy vannak önök közül sokan mint ama népmesében, mikor megy az ember s a szamáron a gyerek,nem jó, ha az öreg ül a szamárra a gyerek megy nem jó, ha mindketten felülnek az se jó, ha hátukra veszik a szamrat az se jó, de ön Anrea mint láttuk tudja mi a jó.

16. Viking9
2012 június 29 19:17

Nici reprezentanţii minorităţilor nu au fost ocoliţi de avansările în rezervă. Nicolae Păun, reprezentantul romilor în Parlament, a primit în 2011 gradul de locotenent-colonel. Liderul bulgarilor din România, deputatul Niculae Mircovici, a fost avansat la gradul de general de brigadă în 2007. Liderii UDMR au şi ei trese grele pe umăr. Kelemen Hunor e colonel din 2011, Verestoy Attila e colonel din 2010, iar Cseke Attila e locotenent – colonel din 2008.

Citiţi mai mult: Evenimentul zilei vă prezintă lista completă a "coloneilor" din politică - Exclusiv EVZ > EVZ.ro http://www.evz.ro/detalii/stiri/evenimentul-zilei-va-prezinta-lista-completa-a-coloneilor-din-politica-989448.html#ixzz1zCRLjKc1
EVZ.ro

15. Szkeptikus
2012 július 2 15:11

@Viking9:
Elég kevéssé ismered a romániai valóságot, mert itt TARTAKLÉKOS TISZTEKŐL VAN SZÓ. A román hadseregnek van néhány tízezer fős hivatásos állománya (élükön jó sok tábornokkal, akik között ismeretem szerint nincs magyar) és minden 50 év alatti román állampolgár tartalékosnak számít, tehát a tartalékosokk száma akár 4-5 millió is lehet. Ha ezek között találtál pár tartalékos ezredest, alezredest, az még nem jelenti azt, hogy RMDSZ-esek magas tisztségeket töltenének be a seregben.

14. Vörös Erika
2012 június 29 21:06

@Viking9: Ki vált itt nyelvet? Az erdélyi magyarok, akiket lenéz vagy maga a Viking?

13. Viking9
2012 június 30 15:04

@Vörös Erika: Kedves Erika: ezt az EZilei-ből ollóztam ki. A cikkből az derül ki, hogy az RMDSZ-es politikusok nagyon fontos pozíciót töltenek be a román hadseregbe...a többit önre bízom, értékelje

12. Andi
2012 június 29 20:15

@Viking9: Köszönöm értékes kommentárját, megcáfolhatatlan és színvonalas érveit, és mindazt, amit helyesírási alapon nehezményez:) Tulajdonképpen fogalmam sincs, hogy tulajdonképpen mit szeretne közölni, de nem is hiszem, hogy azért szólt hozzá, mert mondanivalója lenne. Ettől függetlenül tiszteletben tartom álláspontját, és meghagyom a hitében. Bármi is lenne az.:)

11. Viking9
2012 június 30 15:01

@Andi:
Kedves Andrea: nem én kell megmagyarázzam, hanem Ön, hiszen nem én írtam a cikket. Ön gyülöli a Fideszt. Ismétlem: a Fidesz olyat lépett meg, amelyet senki 1920 óta. És kimutathatóan, nem a voksokért, mert az minimális szavazattal kecsegtet. Na ezt magyarázza meg, kérem. A Fidesz-el szemben érzett gyülölete amolyan provinciális frusztrációnak tűnik a számomra, már elnézést, ha keményebben fogalmaztam, de ezt érezni ki a soraiból.

10. Csilla
2012 június 29 18:58

Nagyon jó, hogy ezt végre kimondta valaki. Bennem is ez fogalmazódott meg a kampány során: nemzetegyesítésről, kisebbségi magyarok megsegítéséről megy a duma, közben pedig gyakorlatilag szétverik a kisebbséget, segítenek a többségnek elszórványosítani minket, amíg már nem marad más kiút, mint az áttelepülés. Olcsó munkaerő leszünk más ország pénzén kiképezve, de beszéljük a nyelvet, hasonló a kultúra, megetethetők vagyunk egy jó kis magyar érzelmű szöveggel, bármikor jobb nekik, mint az arab vagy kínai bevándorló.
Szerintem ez a hosszú távú terv velünk.

9. Havaseső
2012 június 29 22:09

@Csilla:
Kedves Csilla és Andrea!

A cikkben ostorozott Németh Zsolt múlt héten Erdélyben járt: részt vett egy RMDSZ-es polgármester és megyei tanácselnök beiktatásán, és méltató beszédet tartott egy díjátadón, ahol a díjazottat az RMDSZ egyik magas rangú politikusa képviselte.

Csak sajnálattal és részvéttel tudok Önökre gondolni.

8. Vörös Erika
2012 június 29 21:04

@Csilla: Ezt egy NÖB-tag ki is mondta egyik nagyvárosunk Demokrácia Központ avatóján. Szerinte a kettős állampolgárság humánerőforrás kérdés...

7. Viking9
2012 június 29 19:40

@Csilla: senki nem hívott oda, kedves Csilla. Mehet Svédországtól Kínáig.

nem kérte azt sem senki, hogy felvegye az állampolgárságot. A beolvadás pedig az utóbbi 22 év eredménye. Azért is a Fidesz a hibás? Azért is, hogy a romániai magyarok már inkább románul beszélnek, magyar szavakat használva?...kardoskodhatnak nyugisan, megvan a joguk. A tény, az tény marad.

nem nézünk kissé magunkba, néha?...a legkönnyebb, az hogy másra ráfogjuk hogy hibás. Ahogyan tette a hölgy is ebben a cikkben.

Az meg a legtermészetesebb, hogy az RMDSZ-től elvették a magyar állami pénzt. A romániai magyarságnak 20%-a sem RMDSZ tag.

6. Viking9
2012 június 29 18:43

ez a cikk mindenről szólt, de valójában semmiről, a Fidesz gyalázásán kívül...akkor már nem is beszélek a helyesírásról, illetve a magyartalan kifejezésekről...hajrá Románia:)

5. Viking9
2012 június 29 18:41

szerintem Ön az RMDSZ perspektívából írt....az hogy a Fidesz komcsi társaságnak tartja az RMDSZ-t, szerintem nem kérdés (ahogyan a romániai magyarságnak is kb. 50%-a az)...Fidesz azzal hogy meglépte azt amit 1920 senki nem lépett meg, megtette amit kellett tegyen...fogadjunk, hogy Önnek is van magyar állampolgársága?:)

4. Szkeptikus
2012 július 2 15:04

@Viking9:2012 június 30 15:14 Replikádra seretnék reagálni röviden: Minket (edélyi magyarokat gyakran kldtek már Ázsiába. (A románok.) De konkrétan Kínába még csak most küldtek el először. Köszönönjük a nemzetegyesítők nevében is.

3. Vörös Erika
2012 június 29 21:01

@Viking9: Bősz Viking, szerintem az Ön perspektívája, ami magyarul egyébként látószög, ugyancsak beszűkült. Aki meg nem tud helyesen magyarul - akkor (sic!) már nem is beszélek a helyesírásról - az ne tanítson mást magyarra!

2. Mucika
2012 július 18 06:13

Kedves Hozzászólók. Egy jó Magyar közmondás jut Önökről eszembe. Könnyű más farkával a csalánt verni.Szóval jó lenne ha mindenki maradna a maga hazája politikájánál. Ez vonatkozik önökre és a népnyúzó FIDESZ-re egyaránt. Addig ameddig önök élvezik _ és csak 1 példát említek_ ennek a tróger bandának a beiskolázási támogatását, én és sokan velem együtt, havi 52 ezerből fogom állni a csemetém tankönyvét, mely 23.257 Ft.
Úgyhogy kedves külföldiek,csak nyugodjanak bele, Önök a szavazatokért kellettek, hiszen nem lenne esélye a FIDESZ-nek egy újabb választáson Önök nélkül.
Belátom zavaró lehet az Önök számára ha Andrea világosan látja a helyzetet.Viszont én innen szeretném üzenni: adózzanak ide, és akkor lehessen beleszólni az itteni politikába !!!!!!!

1. Viking9
2012 június 30 15:14

@Vörös Erika: hi hi..igaza van, csakhogy nem én írtam a cikket. Nem tudom ki a beszűkült, de az a benyomásom hogy Ön. Ismétlem: 1920 óta egyetlen magyar kormány sem tette meg ezt a rubiconi lépést. Nem hiszem, hogy valakit akarata ellenére Magyarországra vinnék. Tehát: ha ön gyülöli Magyarországot, mehet bárhová, akár Kínában is dolgozni. Ezek nem érvek, hogy a Fidesz azért adott állampolgárságot mert szüksége van munkaerőre, hiszen a romániai magyarság 60%-a nyugdíjas korú...szavazatszám?:)..a kb. esetleges 150.000 szavazat pedig azért nem számít, mert az MSZP kampánya erről a témáról éppen annyit visz el. Szóval: ajánlom Hossu Andreának és Önnek is, hogy dokumentálódjanak alaposabban és ne pártpolitikai kérdésként kezeljék.








24 óra hírei 24 óra cikkei
HIRDETÉS